دانشمندان تُرک شرکت بایون‌تک امید بشریت برای رهایی از کرونا شدند

دو شرکت دارویی بایون‌تک آلمان و فایزر آمریکا از تولید فاز سه واکسن کرونا (BNT162b2) که تا 90 درصد ایمنی ایجاد می‌کند، خبر دادند، بدین ترتیب مسیر مراجعه برای دریافت مجوز از سازمان دارو و غذای آمریکا هموار شد.

پروفسور اوغور شاهین و همسرش اؤزلم تورجی موسسان تُرک‌تبار شرکت دارویی بایون‌تک آلمان نیز در این موفقیت نقش بسیار مهمی داشتند.

این زوج ترک‌تبار در صدر فهرست تولیدکننگان واکسن کارآمد برای درمان کرونا قرار گرفتند.

در سال 1960 ترک‌ها به عنوان کارگر به آلمان مهاجرت کردند و در رونق صنعت این کشور نقش مهمی ایفا کردند و اکنون فرزندان این مهاجران در عرصه علم و فناوری پیشرفت چشمگیری کرده و امید جهانیان شده‌اند.

اوغور شاهین در سال 1965 در اسکندرون متولد شد، در حالی که 4 ساله بود با مادرش به شهر کلن مهاجرت کردند و خانواده‌اش در کارخانه فورد مشغول کار شدند.

شاهین که از کودکی آرزو داشت پزشک شود و موفق شد در دانشگاه کلن در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهد. او تخصص خود را در دانشگاه سارلندس هامبورگ به اتمام رساند.

سپس با همسرش اؤزلم در دانشگاه ماینتس به پژوهش در زمینه انکولوژی (سرطان‌شناسی) ادامه داد.

پروفسور شاهین در سال 2019 به علت تحقیقات موفق از انجمن سرطان آلمان جایزه دریافت کرد.

اؤزلم تورجی همسر شاهین نیز پس از 10 سال عضویت در هیئت مشاوره بالینی و علمی شرکت دارویی بایون‌تک، در سال 2018 عضو هیئت مدیره این شرکت شد.

اؤزلم تورجی پدرش نیز پزشک بود. او در مصاحبه‌ای اظهار داشت که در کودکی به همراه پدرش به بیمارستان می‌رفت و علاقه او به این شغل از کودکی شکل گرفت.

او موفقیت‌های زیادی در عرصه پزشکی کسب کرده‌ و اکنون این زوج با کشف واکسن (BNT162b2) روزنه امید بشریت شدند.

آناتولی

گوناز تی وی

Comments are closed.