تاثیر ۹۰ درصدی واکسن کرونای ساخت شرکت «فایزر» ۱۳۹۹-۰۸-۲۱ ۱۶:۱۱

مطالعه انجام شده روی ده‌ها هزار دواطلب نشان داده است که واکسن کووید۱۹ که توسط شرکت‌های آمریکایی «فایزر» و آلمانی «بایو ‌ان تک» در دست تولید است، می‌تواند به میزان بیش از ۹۰ درصد موثر باشد.

به گزارش بلومبرگ، نتایج حاصله این واکسن از امیدبخش‌ترین پیشرفت‌های علمی در مقابله با ویروس کرونا بوده است.

بعد از گذشت ۸ ماه از آغاز بدترین همه‌گیری جهانی در یک قرن گذشته، نتایج اولیه راه را برای این شرکت ها فراهم کرده است تا اگر نتایج بیشتر نشان داد که واکسن بی‌خطر است، برای استفاده از آن در موارد اضطراری اجازه و تایید بگیرند.

ویلیام گروبر، معاون ارشد شرکت داروسازی فایزر در تحقیقات بالینی و توسعه واکسن، می‌گوید که این نتایج حتی بهتر از بهترین نتایجی بود که امیدش را داشت.

فناوری کلیدی برای این پیشرفت ناشی از تجربه درازمدت دو ایمنی‌شناس تورکیه ای – آلمانی به نام‌های اغور شاهین، ۵۵ ساله، و همسر او اوزلم تورَجی ۵۳ ساله است که مؤسسان شرکت بایواِن‌تک در آلمان هستند.

اغور شاهین، مدیر ارشد شرکت بیوتکنولوژی «بایو ان تک»، می‌گوید با توجه به اولین تاثیرگذاری اولین واکسن‌ها در محدوده ۶۰ تا ۷۰ درصد، «بیش از ۹۰ درصد فوق‌العاده‌ است.»

وی در مصاحبه ای گفت: «این نشان می دهد که کووید۱۹ قابل کنترل است و در کل بخواهیم نتیجه بگیریم، واقعاً پیروزی دانش است.»

پژوهشگران خارج از این مطالعه گفتند که برای ارزیابی موفقیت آن به داده‌های بیشتری، از جمله اطلاعات در مورد ایمن بودن واکسن، نیاز دارند.

فایزر گفته است دوزهایی از این واکسن را می‌تواند طی سال جاری میلادی، یعنی در خلال دو ماه آینده تحویل دهد – اما فقط ۵۰ میلیون برای کل جهان، هر فرد دو دوز از این دارو را نیاز خواهد داشت بنابراین ۵۰ میلیون دوز فقط برای ۲۵ میلیون نفر مفید است.

سال آینده میلادی، ۲۰۲۱، زمانی است که محموله عمده‌ای از دوزها می‌رسد – حداکثر ۱.۳ میلیارد. این زمانی است که افرادی که خطر بالایی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.

گوناز تی وی

Comments are closed.