قطار تجاری ترکیه-چین «با دور زدن ایران» حرکتش را آغاز کرد – تصویر

«قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین» از چند روز پیش حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا آغاز کرده است. این نخستین قطار تجاری است کالاهای صادراتی ترکیه را به چین می‌برد و از آنکارا نیز می گذرد.

مسیر جدید ریلی ایجاد شده ۸۶۰۰ کیلومتر طول دارد و از دو دریا و پنج کشور می‌گذرد و طوری برنامه‌ریزی شده که از ایران گذر نکند.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با اعلام این خبر گفت: «ترکیه به دنبال گسترش حضور خود در عرصه ریلی است و در این میان به دنبال اجرای شیوه‌هایی است که ایران در آنها حضور نداشته باشد.»

همچنین مسیر آزربایجان و نخجوان و استفاده از کشتی‌های باربری دریایی برای عبور از خزر یکی از این طرح‌هایی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

قطار تجاری جدید از ترکیه وارد گرجستان، و سپس آزربایجان می‌شود از دریای خزر عبور می‌کند و با طی مسافت در قزاقستان به چین می‌رسد.

قطار تجاری ترکیه و چین از جمله تلاش‌های جدی ترکیه برای «نقش‌آفرینی در حوزه حمل و نقل» و «ایجاد مسیرهای جدید» ریلی در کنار دیگر شیوه‌های حمل و نقل زمینی است.

پیش از این نیز برنامه‌های ترانزیتی و توریستی میان ترکیه و مناطقی از شرق آسیا وجود داشته که «بدون عبور از ایران» برنامه‌ریزی شده اند.

ترکیه در سال جاری کامیون‌های ایرانی ترانزیت کالا را نیز به خاک ترکیه راه نداد.

با شیوع ویروس کرونا ترکیه محدودیت‌های زیادی برای تردد ایرانی‌ها و مسیرهای نقل و انتقال به ایران ایجاد شد که موجب اعتراض مقامات حکومت ایران شده است.

گوناز تی وی

Comments are closed.