متیو برایزا: گروه مینسک دیگر مرده است

متیو برایزا می گوید: «گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مرده است؛ در حالی که می توانست، یک بستر واقعا مفید باشد.»

براساس این گزارش، این اظهارات را رئیس سابق آمریكایی گروه مینسك سازمان امنیت و همکاری اروپا و سفیر سابق آمریکا در آزربایجان؛ آقای متیو برایزا بیان نموده است.

متیو برایزا؛ تحلیل سیاسی خود را در جریان یک گفتگوی آنلاین آکادمیک که توسط دانشگاه دیپلماتیک آزربایجان ترتیب داده شده بود، بیان کرد.

متیو برایزا گفت: «نباید فراموش کرد که هر یک از کشورهای عضو گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از یک دیاسپورای ارمنی تأثیرگذار برخوردار بودند. با همه اینها، برای من عجیب است که روسای گروه مینسک از ایالات متحده آمریکا و فرانسه به باکو آمده اند.»

این دیپلمات آمریکایی افزود: «پرزیدنت الهام علی اف نیز به درستی از آنها پرسیده که: «اینجا چه می کنند؟» من نیز، از این به بعد هیچ اقدام سازنده ای از آنها نمی بینم؛ مینسک دیگر مرده است.»

گروه مینسک OSCE Minsk Group در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا برای تشویق حل و فصل صلح آمیز و مذاکره شده برای درگیری میان آزربایجان و ارمنستان بر سر منطقه «داغلیق قاراباغ» ایجاد شده بود.

این گروه عملا نتوانست کاری از پیش ببرد و سرانجام ارتش آزربایجان به قیمت خون بیش از هزاران شهید قاراباغ را از دست نیروهای غاصب و جنایتکار ارمنی باز پس گرفت.

گوناز تی وی

Comments are closed.