سفارت ترکیه در «اسرائیل» به زودی بازگشایی می‌شود

مسعود جاشین، مشاور رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «صدای آمریکا» ضمن تایید گفت‌وگوهای ترکیه با اسرائیل از «عادی‌سازی روابط» میان این دو کشور خبر داد.

ترکیه و اسرائیل به زودی سفارتخانه هایشان را باز خواهند گشود:

مسعود جاشین، مشاور رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در گفتگویی با «صدای آمریکا» خبر خوشی را عنوان نمود، وی می گوید: «در صورت دریافت چراغ سبز به زودی سفارتخانههای دو کشور را بازگشایی خواهد شد.»

جاشین در این مصاحبه، گفت: «اگر اسرائیل یک قدم جلو بیاید، ترکیه می‌تواند دو قدم جلو برود. اگر چراغ سبزی ببینیم، ترکیه دوباره سفارتخانه را بازگشایی کرده و سفیر ما باز می گردد. شاید در ماه مارس بتوانیم روابط دیپلماتیک را به صورت کامل احیا کنیم».

جاشین افزود: «برقراری صلح و امنیت برای اسرائیل و ترکیه بسیار مهم است. پس از حادثه مرمره۱ ما نمی خواهیم حادثه دیگری با اسرائیل داشته باشیم».

علت عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل از منظر سیاسی:

ناسی، تحلیلگر سیاسی در واکنش به این خبر می گوید: «درک انگیزه‌های اسرائیل در بهبود روابط با ترکیه کمی دشوار است، گرچه ترکیه و اسرائیل مواضع و منافع مشترکی در رابطه با کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه باهم دارند».

او افزود: «در شرایطی كه اسرائیل روابط خود را با بسیاری از كشورهای عربی و اسلامی عادی می كند، افزودن تركیه به فهرست این کشورها باعث آرسته‌تر شدن چهره آشتی جویانه اسرائیل در صحنه بین المللی خواهد شد».

منافع مشترک اقتصادی و نظامی میان دو کشور ترکیه و اسرائیل:

جاشین با بیان اینکه اسرائیل چیزهای زیادی برای به دست آوردن از طریق عادی سازی روابط با آنکارا دارد، گفت: «ترکیه سلاح‌های زیادی از اسرائیل خریداری کرده است. ما می‌توانیم دوباره این روابط را برقرار کنیم و صنایع نظامی ترکیه و اسرائیل می توانند باهم پیش بروند».

مشاور اردوغان در ادامه گفت: «دوم منابع انرژی، اسرائیل نفت و گاز کشف کرده است. اسرائیل هشت میلیون نفر جمعیت دارد. کجا باید این نفت و گاز را بفروشند. بزرگترین بازار آنها ترکیه است و ترکیه هم خط انتقالی خواهد بود که گذرگاه اتصال به بازار اتحادیه اروپا می‌شود».

۱روابط ترکیه و اسرائیل در گذشته و وقوع حادثه مرمره:

روابط ترکیه و اسرائیل از دهه هفتاد برقرار بود؛ اما در سال ۲۰۱۰ پس از حادثه کشتی «مرمره» که در آن چند خدمه تورک به دست «سربازان اسرائیلی» جان باختند، روابط دو کشور تیره شد.

در حادثه حمله سربازان اسرائیل به کشتی ماوی مرمره حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره غزه در آب‌های بین‌المللی و سفر جمعی از شاعران و نویسندگان که در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد، ۱۰ تن از مددکارانی که در کشتی بودند؛ جان باختند.

اسرائیل بعدها خسارت پرداخت کرد؛ اما در سال ۲۰۱۸ آنکارا در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه، سفارتش در اسرائیل را بسته و سفیر خود را فراخواند.

گوناز تی وی

Comments are closed.