کشورهای اروپایی ارتباط هوایی با بریتانیا را قطع کردند

با گسترش گونه تازه ویروس کرونا ورود مسافران هوایی از بریتانیا به آلمان و چند کشور اروپایی متوقف شده است. از روز قبل هلند و بلژیک ورود هواپیما از بریتانیا را منع کرده بودند.

از اولین ساعات دوشنبه اول دی‌ماه (۲۱ دسامبر) فرودگاه‌های آلمان به روی پروازهای ورودی از بریتانیا بسته شده‌اند. کسانی که در آخرین ساعات شامگاه یکشنبه وارد شده بودند، چندین ساعت برای گرفتن تست کرونا و دریافت نتیجه آن در فرودگاه‌ها منتظر ماندند.

اکنون افزون بر بلژیک و هلند و ایتالیا، کشورهای فرانسه، ایرلند، سویس، کانادا، آرژانتین، پرو، کلمبیا و شیلی نیز تمام پروازها از بریتانیا را متوقف کرده‌اند.

فرانسه و بلژیک راه‌های دریایی و زمینی، شامل راه آهن، به کانال مانش و جزیره بریتانیا را نیز مسدود کرده‌اند.

انگیزه مقررات تازه گسترش گونه تازه‌ای از ویروس کرونا است که نوع جهش‌یافته همان ویروس پیشین است. این گونه تازه ویروس نخست در بریتانیا ظاهر شد، اما شامگاه یکشنبه (۲۰ دسامبر) ایتالیا اعلام کرد گونه تازه ویروس در مسافری که از بریتانیا وارد شده بود، دیده شده است؛ او هماکنون در قرنطینه به سر می‌برد.

در آلمان قطع پروازها از بریتانیا تا پایان سال جاری میلادی اعلام شده است. بر پایه گزارش‌هایی که هنوز به طور رسمی تأیید نشده، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در راستای قطع ارتباط کامل سراسر اروپا با بریتانیا تا ۶ ژانویه تلاش می‌کند.

نوع جهش‌یافته ویروس کرونا به گفته مقام‌های بریتانیا تا ۷۰ درصد بیش از نوع عادی آن قدرت سرایت دارد. این ویروس به ویژه در لندن و جنوب شرقی انگلستان به سرعت در حال گسترش است.

شیوع این ویروس باعث شده که مقام‌های بریتانیا مقررات شدیدتری برقرار کرده و امکان تردد و مسافرت را به شدت محدود سازند. هم‌اکنون ویلز و اسکاتلند محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری برای شهروندان اعلام کرده‌اند.

دولت بریتانیا نسبت به نوع جهش‌یافته ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد‌ه است. مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، ابراز تأسف کرده است که نوع تازه ویروس از کنترل خارج شده و مهار آن چالشی بزرگ برای زمامداران کشور است.

سازمان بهداشت جهانی در پیامی توییتری اعلام کرده است که با مقام‌های بریتانیا در مورد گونه جدید ویروس کرونا در تماس است و آخرین اطلاعات را به مسئولان همه کشورهای عضو منتقل می‌کند.

مهمترین نگرانی به شک و تردید در مورد اثربخش بودن واکسن‌های تازه مربوط می‌شود؛ کارشناسان هنوز به طور قطعی درباره اثربخشی واکسن آلمانی – آمریکایی بیون‌تک – فایزر، که دولت بریتانیا برای شهروندان خود تهیه کرده است، اظهار نظر نکرده‌اند.

پروفسور کریس ویتی، مشاور ارشد دولت بریتانیا، ابراز امیدواری کرده است که واکسن‌های موجود برای پیش‌گیری از گونه تازه ویروس کرونا کارساز باشند.

دویچه وله

گوناز تی وی

Comments are closed.