به مناسبت اهدا نشان دوستی دولت اؤزبکستان به دکتر «حسین محمدزاده صدیق» – دکتر توحید ملک زاده

گرچه از سال 1370 ابتدائا از طریق نوشته ها و کتب مختلف با ابعاد مختلف علمی دکتر محمدزاده صدیق آشنا شدم و حتی در کنفرانس آزربایجان شناسی دانشجویان تورک دانشگاه اصفهان در سال 1377 که به عنوان سخنران دعوت بودم، چند روزی از نزدیک شاهد عمق معلومات حضرت استاد بودم ولی سال 2004 در سمپوزیوم بین المللی تاریخ دیاربکر برای اولین بار شاهد بعد بین المللی دکتر محمدزاده صدیق شدم.

 ایشان در اجلاسیه روز اول سمپوزیوم  به عنوان سخنران کلیدی به تریبون سالن بزرگ دانشگاه دیاربکر دعوت شدند و پس از لحظاتی استاد با بیانی فصیح سخنرانی در باب  تاریخ ادیبان اسلامی و کلاسیک عثمانی شهر دیاربکر ایراد نمودند که کلام از بیان این همه عمق ادبی و علمی این سخنرانی عاجز است.

در این سخنرانی نیم ساعته که صدای هیچ همهمه ای شنیده نمی شد استاد با سخنرانی موثر خود تسلط علمی خود به تاریخ ادبیات تورک به معنای اعم را نشان داد و تحسین دانشمندان تورکولوژی حاضر در این سمپوزیوم باشکوه را برانگیخت.

از آن موقع ارادتم به ایشان بیشتر و بیشتر شد خصوصا در سالهای اخیر استاد با تمرکز در امور تصحیح و نشر ادبیات کلاسیک آزربایجان و تورک کم کاری هایی که در این باره انجام شده بود را با دقت و حوصله جبران می کرد. عمق تلاشهای علمی ایشان در ادبیات مغفول آزربایجان و جهان تورک سبب شده تا تحقیقات وی موضوع پایان نامه های مختلف دکترا در سطح جهان بشود.

باری باخبر شدیم دکتر محمدزاده صدیق بخاطر پژوهش های عمیق در ادبیات کلاسیک تورکان و خصوصا تورکان اؤزبک (با محوریت آثار سیاستمدار، شاعر و ادیب برجسته جهان تورک، امیر علیشیر نوایی)  با حکم رئیس جمهور اؤزبکستان شوکت میرضیایف، به مناسبت بیست و نهمین سالگرد استقلال جمهوری ازبکستان، نشان “دوستی” دریافت کرد.

همیشه معتقدم پتانسیل عالمان، محققین و ادیبان آزربایجانی بسیار گسترده تر از ایران بوده و بایستی با شرکت در مجامع و کنفرانسهای بین المللی، که دکتر جواد هیئت از پایه گذران آن بوده، همواره وارد عرصه های علمی بین المللی جهانی شده تحقیقاتشان با استانداردهای جهانی منطبق شود. ورود به عرصه های بین المللی ادبی- علمی می تواند به بازآموزی متقابل علمی محققین داخلی آزربایجان با دنیای دینامیک علم جهان کمک زیادی کند.

بدینوسیله از صمیم قلب این نائلیت را به خدمت محقق ارجمند و نستوه ادبیات کلاسیک دنیای تورک و اسلام جناب آقای دکتر محمدزاده صدیق و تمام محققین آزربایجانی تبریک عرض نموده برایشان برای انجام تحقیقات بجای مانده طول عمر و سلامتی آرزومندم.

23 آذر 1399

گوناز تی وی

Comments are closed.