آمریکا در نشست شورای امنیت: تسلیم شگرد خطرناک ایران برای کاهش فشارها نشوید

معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل بسیاری از اعضای شورای امنیت را متهم کرد که محدودیت های وضع شده علیه ایران را نادیده گرفته اند. وی عدم واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد را تهدیدی برای «اعتبار» این شورا ارزیابی کرد.

ریچارد میلز افزود که اگر ایران به دنبال رهایی از تحریم های هسته ای است باید جدیت خود در تغییر اساسی رفتارش را نشان دهد.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل بر لزوم مذاکره تهران بر سر فعالیت های هسته ای، تولید موشک های بالستیک، حمایت از تروریسم، بازداشت شهروندان ایرانی و دیگر فعالیت های «بی ثبات کننده» ایران در منطقه تاکید کرد.

جلسه دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد هر شش ماه یک بار برای بررسی نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا و توافق هسته ای ایران تشکیل می شود. جلسه روز سه شنبه به دلیل همه گیری ویروس کرونا به صورت مجازی و از طریق تماس ویدئویی نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل: برجام نشان داد که راهی برای حل مساله هسته‌ای ایران وجود دارد

روزمری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل ملل متحد در این نشست گفت برجام نشان داده است که گفتگو و دیپلماسی با حمایت همه جانبه شورای امنیت می تواند مسیری برای حل مساله فعالیت های هسته ای ایران ایجاد کند.

او از همه طرف ها در منطقه خاورمیانه خواست که از هر اقدامی که می تواند منجر به افزایش تنش شود پرهیز کنند.

معاون دبیرکل سازمان ملل ملل متحد از خروج آمریکا از برجام و گام هایی که ایران برای کاهش تعهدات هسته ای خود برداشته است ابراز تاسف کرد. وی تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست.

گنگ شوانگ، نماینده چین در سازمان ملل متحد در جلسه در سخنانی ضمن رد موضع آمریکا درباره بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران بر لزوم بازگشت سریع و «بی قید و شرط» آمریکا به برجام تاکید کرد.

وی همچنین گفت که پکن با از سرگیری مذاکرات درباره مفاد توافق هسته ای ایران مخالف است.

باربارا وودوارد، نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل در جلسه مجازی روز سه شنبه شورای امنیت بر پایبندی لندن به برجام تاکید کرد. وی ضمن ابراز تاسف مجدد از خروج آمریکا از توافق هسته ای با تهران گفت که کشورش از تاثیر این تصمیم بر ایران و مردم این کشور آگاه است.

او از انتقادهای اخیر ایران از تروئیکای اروپایی ابراز تاسف کرد. نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل همچنین گفت که گام های ایران پس از خروج آمریکا از برجام به طور جدی مزایای این توافق را زیر سوال برده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا سال آینده میلادی به توافق هسته ای با ایران بازگردد.

کریستوف هاسگن، نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد نیز در جلسه روز سه شنبه بر تعهد سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام به این توافق تاکید کرد. او در عین حال از لزوم پایبندی مجدد و هرچه سریعتر ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای سخن گفت.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد همچنین از طرح ایران برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته تر در تاسیسات هسته ای نطنز ابراز نگرانی کرد. وی افزود که از نظر برلین ساخت موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای با برحام مغایرت دارد.

یورو نیوز

گوناز تی ویE

Comments are closed.