اخراج و درآوردن لباس کارگران تورک معدن سونگون آذربایجان توسط شرکت کُردی «پاوان» + فیلم

شرکت کردی «پاوان» از سال ۹۸ از طرف تهران به عنوان پیمانکار فاز سه مجتمع معدن مس سونگون تعیین شده است. این شرکت کارگران تورک بومی را اخراج کرده و کارگران مهاجر کرد را به جای آنها استخدام می کند.

این شرکت حدود ۲۰۰ کارگر دارد که تنها ۵۰ نفر از آنان بومی و تورک هستند و ۱۵۰ کارگر آن مهاجر و اکثرا کرد هستند. با توجه به اینکه مدت قرارداد کارگران در انتهای آذرماه به پایان رسیده، شرکت پاوان اخراج کارگران آزربایجانی را استارت زده و قصد دارد اندک کارگران تورک را نیز اخراج و به جای آنها کارگران کردغیربومی را استخدام کند.

حکومت ایران با اسکان سیستماتیک کردها در شهرهای مختلف آزربایجان جنوبی در صدد است تا ترکیب جمعیتی آذربایجان جنوبی را به نفع کردها تغییر دهد.

پیشتر در خردادماه ۹۹، فرماندار پارساآباد موغان ضمن اعتراض به  اسکان ۲ هزار مهاجر کرد در این شهرستان گفت: «حضور اکراد و ریشه اندازی آنها در موغان در آینده می تواند مسئله ساز باشد.»

عدالت حاجی پور گفت: «نزدیک به ۲ هزار نفر کردزبان جهت انجام کار کارگری به شهرستان پارسآباد آمده و ساکن شده‌اند. با توجه به تفاوت های فرهنگی فراوان امکان دارد این مهاجرت ها در آینده باعث بروز مشکلات فرهنگی، خشونت و آسیب های اجتماعی بگردد.»

معدن مس سونگون ورزقان بزرگترین معدن مس خاورمیانه است. در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، مردم آزربایجان جنوبی سودی از این معدن نمی برند و با انتقال خام مواد معدنی آن به کرمان، سود این معدن عظیم به جیب مردم فارس این مناطق سرازیر می شود و مردم تورک منطقه نیز با فقر، بیکاری و مهاجرت دست به گریبانند.

از سوی دیگر مسئولان ایران با استخدام سیستماتیک کردها در این معدن، این منبع عظیم آزربایجان را به تهدیدی برای آزربایجان بدل کرده اند.

گوناز تی وی

Comments are closed.