تغییر موضع روحانی درباره ارمنستان؛ «برادر» دیروز «اشغالگر» امروز + ویدئو

رئیس جمهور ایران چهارشنبه (3 دی) در جلسه هیئت دولت اظهارنظر تازه‌ای درباره جنگ 44 روزه قاراباغ بیان کرد.

روحانی با یک تغییر 180 درجه ای، ارمنستان را «اشغالگر» نامید و از «آزادی سرزمین آذربایجان (آزربایجان)» ابراز خرسندی کرد.

روحانی گفت: «الحمدلله جنگ قاراباغ منتهی شد به اینکه مرزهای ما که در اختیار اشغالگران بود، آزاد شد و در اختیار کشور همسایه ما آزربایجان قرار گرفت و این آزادی سرزمین آزربایجان برای تحرکات اقتصادی ما بسیار مؤثر بوده و تأثیر مثبتی بر اقتصاد ایران می‌گذارد.»

او افزود: «اولین اثر آزادی سرزمین آزربایجان این بود که ما در زمینه سد خدآفرین به توافقات نهایی رسیدیم که از برق و آب آن استفاده خواهیم کرد و این سد می‌تواند 120 هزار هکتار از اراضی ما را تأمین کند.»

این تغییر یکباره موضع درحالی است که در جریان جنگ 44 روزه قارا‌باغ، حسن روحانی و سایر مقامات ارشد حکومتی دولت آزربایجان را متهم به ناامن کردن منطقه و خواستار توقف هرچه سریعتر علمیات آزادسازی قاراباغ بودند.

تا پیش از آزادسازی قاراباغ، جمهوری اسلامی دولت آزربایجان را «همسایه» و ارمنستان را «برادر» می نامید. حسن روحانی دی ماه 1395 در دیدار با سرژ سارکیسیان، رئیس جمهور سابق ارمنستان گفته بود: «هر دو ملت دارای تاریخ، مدنیت و نژاد یکسانی هستند، ایران و ارمنستان دوست و برادر هستند، ما دارای رابطه فامیلی و خویشاوندی با یکدیگر هستیم.»

با پایان یافتن جنگ مواضع تهران تغییر کرد و جمهوری اسلامی اکنون اصرار دارد تا در بازسازی قاراباغ و پروژه های زیربنایی ایفای نقش کند.

با این حال، ایران در طول جنگ با ارسال سلاح و همچنین ترانزیت تجهیزات نظامی روسیه و فرانسه به ارمنستان، آشکارا از ایروان حمایت کرد. انتقال تجهیزات نظامی از ایران به ارمنستان همچنان ادامه دارد.

ایران حتی در طول جنگ با افزایش انتقال بنزین به ارمنستان، مانع از توقف تانک های ارمنی به دلیل مشکلات سوختی شد.

جمهوری اسلامی از سال 1992 نجات دهنده بزرگ ارمنستان بوده است. تهران در مدت زمان اشغال، برق و گاز ارمنستان را به صورت مجانی تامین کرد.

تمامی منابع مورد نیاز ارمنستان از جمله انرژی و مواد غذایی از طریق ایران و با حمایت تهران تأمین می‌شود.

گوناز تی وی

Comments are closed.