خانه شاعر بزرگ ترک در هیدج زنجان تخریب شد

پیشتر دوستداران میراث فرهنگی زنجان درباره بی توجهی مسئولان به این اثر تاریخی و تخریب قریب الوقوع آن هشدار داده بودند. امروز چهارشنبه ۳ دیماه خبرگزاری ایسنا زنجان نوشت: «متاسفانه خانه حکیم هیدج عالم نامدار هیدج به طور کامل تخریب شده است.»

محمدحکیم هیدجی شاعر، عارف و فیلسوف بزرگ در سال ۱۲۷۰ هجری‌قمری در هیدج از توابع زنجان به دنیا آمد. او استاد اکثر اساتید فلسفه در قرن گذشته بوده و سال‌ها «منظومه» و «اسفار» تدریس کرده است.

بیشترین آثار منظوم حکیم هیدجی به زبان ترکی آذربایجانی است. دیوان اشعار ترکی وی در سال ۱۳۸۷ به تصحیح دکتر حسین محمدزاده‌صدیق (دوزگون) به چاپ رسیده است.

در این رابطه قربان‌علی نقیلو، نایب‌رئیس شورای شهر هیدج به ایسنا گفت: «خانه حکیم هیدجی در مالکیت شخصی افراد بوده و بنا به اظهارنظر کارشناسان میراث‌فرهنگی و گردشگردی به جهت مداخلات در معماری واجد شرایط ثبت اثر نبوده و از طرفی برای تملک ملک مذکور نیازمند رضایت مالک است.»

او با اشاره به تخریب کامل این خانه، افزود: «با توجه به اینکه این خانه مالک قانونی داشته است متاسفانه مالکان تاکنون تمایلی به فروش ملک به شهرداری نداشته و خودشان رأساً اقدام به تخریب کامل خانه کردند.»

بناهای تاریخی آزربایجان در حالی یکی پس از دیگری نابود می شوند که چنین مکان هایی در شهرهای فارس نشین توسط دولت مرمت شده و کاربری هایی در خور مجموعه، مانند موزه، هتل سنتی و مهمانپذیر به آنها داده می شود و در جذب توریست و درآمدزایی برای منطقه از آنها استفاده می شود.

حکومت ایران در صدد است تا با حذف آثار و مظاهر فرهنگی-تاریخی تورک ها، روند آسیمیله کردن و تغییر هویت تورک های آزربایجان جنوبی را تسهیل نماید.

گوناز تی وی

Comments are closed.